Santa Marta

Üdvözlünk Santa Martában!

Kolumbia Karibi partja nem égészen olyan volt mint amit Panamában és Costa Ricában megszoktunk; kókusz pálmák és dús zöld erdők helyett itt száraz sivatagos volt a táj, hatalmas kaktuszokkal és más szúrós cserjékkel tele. A száraz és meleg klímát a közelben fekvő Sierra Nevada hegységnek köszönhetik. A látogatók túlnyomó többsége aki Santa Martába jön, többnyire a tengerpart miatt érkezik, a strandolás mellett ugyanis a kristály tiszta víz és a természetes korall zátonyok miatt kiválóan lehet búvárkodni.

Santa Marta a tartomány legrégebbi városa; a Spanyolok eredetileg 1525-ben alapították mint egy kereskedelmi központot.  A város önmagában is megér egy napos programot legalább de rengeteg a látnivaló Santa Marta környékén is ezért (velünk együtt) sokan egy kiinduló pontként kezelik ahonnan ide oda ellátogatnak egy két napos kirándulásokra.

Santa Martából el lehet menni Tagangába, Mincába, Palominoba, vagy a Tyrona Nemzeti Parkba is, a busz közlekedés kicsit kaotikus, de arányokban véve olcsó és megbízható.

Itt szeretnénk megosztani veletek az élményeinket és tapasztalatainkat erről a vidékről.
Plaza de la Catedral, Santa Marta belvárosa

néhány tanács hogy túléld a kolumbiai tömegközlekedést

Kolumbiában sok tartomány van ahol az utak javítása vagy bővítése valahogy mindig kimarad az éves fejlesztésekből. Gyakran kanyarogtunk olyan utakon ahol mindössze egy 30 cm magas korlát választott el minket egy 100 méteres szakadéktól. Ez önmagában abszolút nem is lenne probléma, csakhogy Kolumbiában az elsőbbségadás szabályai azon alapulnak hogy melyik sofőr a tökösebb. Nem vicc. Keskeny, kanyargós utakon ahol mindkét irányba mennek autók, buszok és kamionok az emberek úgy vezetnek minta az egyik Halálos Iramban filmben lennénk és Vin Diesel vezetné a buszt.

A szabály a következő: útviszonyoktól függetlenül, ha te előzni akarod az előtted lévő járművet akkor kezdj el dudálni és vágj bele. Aki szembe jön veled és hallja hogy dudálsz, taposson a fékbe, mert te már az ő sávjába vagy és nincs vissza út. Ez “halál”komoly, mivel gyakran több száz kilométeren keresztül szinte soha sem lehet belátni az utat (kanyargós hegyi utak), így oldják meg a helyiek. Na és persze nem lehetett nem észre venni ijesztő rendszerességgel a kis kereszteket az út szélén ahol valakik életüket vesztették. Volt jó pár kanyar ahol valószínűleg egy busz esett le az útról, mert vagy 20 kereszt volt egy csoportba.

A mi utunk Santa Martába 11 órás volt, és határozottan élveztük. Sok helyen megállt a busz ahol lehetett enni, inni vagy kicsit nyújtózni. Az egyetlen meglepő panaszunk az volt hogy a kinti harmincöt fokos hőségre való tekintettel a buszt talán tizenöt fokosra hűtötték, úgyhogy az első megállónál meg kellette kérnünk a sofőrt hogy had vegyünk ki a nagy táskáinkból meleg ruhát. Sok helyi alapból vastag takarókat hoz fel a buszra, hát megtanultuk. Amúgy ez egy tipikus utazás, mint utána szinte minden alkalommal tapasztaltuk Dél-Amerikában hogy a buszokat túlhűtik, a pulóver és takaró kötelező, vagy a megfázás szinte garantált.

Egy másik jó dolog amit nagyon megszerettünk a Dél-amerikai buszútjaink során hogy soha nem kellett szendvicset csinálni az utunkra, mivel kb minden húsz percben valaki felszállt a buszra gyümölcsöt, vagy frissen sütött empanadákat árulni. A sofőr természetesen ingyen portékát kapott az árusoktól (legtöbben venezuelai menekültek voltak) ezért minél nagyobb darab volt a sofőr annál több árus volt a buszon. 🙂 Soha nem voltunk éhesek és így a legautentikusabb helyi ételeket próbálhattuk ki miközben a ‘helyieket’ is tudtuk támogatni.

Amikor Santa Martába értünk szinte el akartak rabolni minket a taxi sofőrök. Nagyon nyomulósak és erőszakosak, de addigra már megszoktuk hogy egy másik helyi utast megkérdeztünk hogy merre vannak a buszmegállók. Arányokban a taxik mindig sokkal drágábban voltak mint a buszok, persze Euróban még így is fillérekről beszélünk. Santa Martában hasonlóan bármelyik Latin amerikai városhoz, a kis buszok raliznak az utakon , mindig fér még fel  egy ember és persze kijelölt buszmegállók sincsenek nagyon. Ha tudtad hogy merre megy egy busz és felszálltál, bármikor ha szóltál hogy “parada” vagyis állj, a sofőr félre húzta a busz neked, akár a belső sávból is. Kicsit kaotikus, de hatékony rendszer.
Santa Marta történelmi belvárosa
Ha foci meccs van, minden kocsma tele van
Santa Marta a legrégebbi település a kolumbiai Karibi parton, ezért rengeteg szép kis utca és tér van amit fel lehet deríteni; sok helyen információs táblákat is raknak ki. A katedrálist kimondottan szépnek találtuk, de sajnos zárva volt amikor arra jártunk.

A part mentén lehet sétálni, rengetegen árulnak friss gyümölcs leveket, pékárut, kávét, vagy akár sört is. Az éttermek nyilván kicsit drágábbak de messze vannak az európai áraktól.
Santa Marta tenger partja
Egy Tayrona indián szobor
A város eredetileg egy kereskedelmi központként volt alapítva és ez a mai napig sem változott. A Carrera 5 egy végtelennek tűnő utca amin végig boltok sorakoznak, a boltok előtti járdán pedig utcai árusok. Szinte bármit meg lehet venni, vagy javíttatni és a legtöbb helyen nyitottak az alkudozásra. És igen, a dolgok 90%-a itt is Kínából jön.
Még egy tippet adunk: ha szeretnél valamit venni egy utcai árusnál és valaki mást is láttál ugyanezt a terméket megvenni, őt kérdezd meg az árról, ne pedig azt aki árulja. A külföldieknek elég pofátlanul feláraznak szinte mindent , de ha nem tetszik egy ár, sétálj el, mindig találsz másikat.
Carrera 5
Frissen facsart ananász lé

merre érdemes kirándulni Santa Martából?

Minca

Minca volt az első kis kiruccanásunk Santa Martából. A csomagjaink nagy részét ott hagytuk a szállásunkon mert csak két estére terveztünk oda menni és kirándulni. Minca csak 45 percre van Santa Martától, de egy egészen más klímának örvend. Egy magaslati, zöld erdővel borított terület ahol gyümölcsöt termelnek és az ország egyik legrégebben működő kávé ültetvényét is meg lehet látogatni. Minca híres a naplementéiről és a nyugis hangulatáról, sokan mennek oda pár napra lazítani.
Jó pár szép túra útvonal van a környéken, a szállásunkon kaptunk egy kis térképet amin kilátó pontok, erdei ösvények és vízesések vannak megjelölve.
Minca csendes kis utcái
A fő tér és a templom
A kis térképünk nagyon jól jött

La Victoria kávé ültetvény

La Victoria az egyik leghíresebb ültetvény a tartományba. Egy Britt család alapította (ilyen névvel ugyan ki gondolná )és működtette az 1800-as évektől kezdve és amikor szabadság harcok dúltak a környéken a legtöbb ültetvényt kirabolták és tönkre tették. Csak a La Victoria ültetvény maradt fenn, mert a tulajoknak volt elég pénzük lefizetni a gerillákat. Mind-e mellett azért is érdemes elmenni az ültetvényhez hogy tanulhass a régi kávé feldolgozási technológiáról, ugyanis a mai napig az eredeti technológiát alkalmazzák ami víz erején és gravitáción alapszik. Igazán érdekes program volt számunkra, és a túra végén pedig annyi kávét próbálhattunk ki amennyit csak akartunk. Jól felpörögve mentünk tovább innen az biztos.

Az ültetvény látogatás után még tovább sétáltunk és találtunk pár nagyszerű kilátó pontot és pihenő helyet is.

Taganga

Taganga nagyon közel van Santa Martához és a buszok szinte 10 percenként mennek a kettő között. Itt vannak a legszebb (de sajnos egyben legzsúfoltabb) tengerpartok, a kristály tiszta víz a homokos száraz sziklás part mellett egy érdekes kontrasztot alakít ki. Mi nem sokat strandoltunk, inkább egy kiránduló ösvényen mentünk végig a sziklák mentén.

A másik ok amiért másodszorra is vissza mentünk Tagangába, mert komolyan fontoltuk hogy befizetünk néhány nap búvárkodásra. A környéken vannak elismerten a legszebb (és legolcsóbb) búvár helyek és a parton sorakozó hajók mind arra várnak hogy kivihessenek csoportokat a közeli kis szigetekre. Sajnos nem jött össze, pedig foglaltunk is helyet, de Márti elég beteg lett pár napra, úgyhogy lemondtuk.

A búvár helyek egy kis térképen

Sokan kivitetik magukat a kis szigetekre egy napra, másokat pedig nem zavar a tolongás a Playa Grande-n ami a fő partvonala Tagangának.

Playa Grande, Taganga

Nekünk távol a tömegtől volt egy szép napunk. Találtunk pár apró öblöt ahol a helyi halászok sziesztáztak az árnyékban. Nagyon tetszettek nekünk ezek a nagy kaktuszok is, kicsit Texas-i hangulatot nyújtottak.

A kilátásunk

Tayrona nemzeti park

A Tayrona Nemzeti Park a legnépszerűbb látnivaló Kolumbia Karibi partján. Rengetegen mennek oda, de nagyon különböző élményekkel távoznak. A természeti adottságai a parknak nyilvánvalóak, és mindenki egyet ért hogy káprázatos, do sokaktól azt hallottuk, hogy túl drága lett a park látogatása. Nem csak a belépőt kell fizetni, hanem extra fuvart a bejárattól, kemping helyért, fürdő vízért stb stb mind jócskán extrát kell leperkálni.

Ha rövid időre vagy Kolumbiába és a természet vonz, akkor feltétlenül tudjuk mi is ajánlani (pár utazó társunk mutatott képeket nekünk). A park területén meg lehet látogatni a Cabo San Juan hegyekben ősi romokat és egy indián közösséget is, a Kogi népet, akik bemutatják hagyományaikat (természetesen szép árat kérnek érte).

palomino

Tayrona után még egy óra busszal Palomino kis városa. Ez az apró település csak most kezdett el ráhangolódni a turizmusra. Gyönyörű tengerpartja van, de maga a város még autentikus, vagyis még egy valódi képet mutatnak az ott élőkről. A part irányába a várostól kifele menet már most sorakoznak az építkezések és az újonnan megnyílt nagyon modern és kényelmes szállás helyek, bárok és éttermek. Jól néztek ki, de mivel ötszörös áron adták a sört meg még a leg alapvetőbb ételeket is, mi vissza gyalogoltunk a városba és egy helyi menüs étterembe ettünk. Volt egy olyan érzésünk hogy ha ide jönnénk vissza akár csak egy év múlva is, egy más világ nyílna meg előttünk.

Egy helyi halász készül kimenni a vízre
Épül a turista paradicsom

A második napunkon amit Palominoban töltöttünk inkább felfelé a hegyekbe mentünk, kicsit távolabb mindentől. Itt élnek még a hagyományaikat őrző családok akik földművelésből élnek. Távolabb a tengerparttól lehetett csak igazán látni a valódi életét a kolumbiai kis falunak .

Share on facebook
Share on pinterest
Share on twitter
Share on google
Google+

további posztok amik érdekelhetnek

Bolívia képeken keresztül

Bolívia Bolívia nem túl gyakran kerül a Dél-Amerikába utazók bakancslistájára (kivéve talán Salar de Uyuni), és ez nem feltétlenül meglepő mivel a legszegényebb ország a